مصرف بیش از حد ویتامین آ چه تاثیری بر بدن خواهد داشت؟

کد مطلب 6076 1399-08-11 09:37
زمان تقریبی مطالعه 3دقیقه

دینو/ویتامین آ یک ماده مغذی ضروری برای بدن است. این ویتامین محلول در چربی بوده و برای حفظ سلامت بینایی، سیستم ایمنی و عملکرد باروری تاثیر زیادی خواهد داشت



دینو/ویتامین آ یک ماده مغذی ضروری برای بدن است. این ویتامین محلول در چربی بوده و برای حفظ سلامت بینایی، سیستم ایمنی و عملکرد باروری تاثیر زیادی خواهد داشت. این ویتامین همچنین به قلب، ریه‌ها، کلیه‌ها و سایر اندام‌ها کمک می‌کند تا در سطح مطلوب خود کار کنند. در واقع دو شکل طبیعی ویتامین A وجود دارد که ما از غذای خود دریافت می‌کنیم. اولین ویتامین آ در گوشت، مرغ، ماهی و لبنیات یافت می‌شود. نوع دوم پرو ویتامین آ نام دارد که در میوه‌ها، سبزیجات و سایر غذاهای گیاهی یافت می‌شود.
مقدار توصیه شده ویتامین آ برای بزرگسالان به طور متوسط 900 میکروگرم برای مردان و 700 میکروگرم برای زنان است و برای برخی که شرایط خاص دارند، ویتامین A اضافی می‌تواند مفید باشد. آکنه، سرطان، دژنراسیون ماکولای وابسته به سن و کمبود ویتامین آ همه با دوزهای بالاتر ویتامین آ قابل درمان هستند. اما اگر در مصرف ویتامین A زیاده‌روی کنید چه اتفاقی می‌افتد؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

طبق کلینیک مایو، حتی یک دوز بیش از حد ویتامین آ می‌تواند باعث مشکلات سلامتی مانند حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه و تاری دید شود. مصرف بیش از 10 هزار میکروگرم در روز از ویتامین آ برای مدت زمان طولانی می‌تواند شرایط بدتری از جمله سردرد، نازک شدن استخوان، آسیب کبدی، اسهال، سوزش پوست، درد مفاصل و استخوان و نقایص مادرزادی را در زنان باردار ایجاد کند. به همین دلیل هنگام مصرف مکمل ویتامین A باید مراقب نسخه پزشک یا دستورالعمل‌های موجود در ظرف قرص باشید.

اما محصولات پوستی حاوی ویتامین A چطور؟ ممکن است شایعاتی شنیده باشید مبنی بر اینکه رتینول می‌تواند باعث مصرف بیش از حد ویتامین A شود. آیا این موضوع صحت دارد؟ طبق گفته‌ی دکتر Jeannette Graf ، استادیار بالینی پوست در مرکز پزشکی Mount Sinai، این موضوع صحت ندارد. وی گفت که چنین شایعاتی “دیوانه‌وار” است و توضیح داد که، “اول از همه، هرگز موردی از هیپرویتامینوز A توسط کسی وجود نداشته که بیش از حد از محصولات پوستی حاوی ویتامین A استفاده کند. رتینول طبیعی‌ترین شکل ویتامین A در پوست است. در واقع در میزان ذخیره رتینول در هر نقطه از پوست محدودیت طبیعی وجود دارد. در نتیجه اگر بیش از حد از آن استفاده کنید مطمئناً جذب نمی‌شود و جای نگرانی نخواهد بود.”

بنابراین نتیجه نهایی چیست؟ ویتامین A کافی دریافت کنید، اما در مصرف مکمل‌ها زیاده‌روی نکنید و با نسخه‌ی پزشک از این مکمل‌ها استفاده کنید. در نهایت هم نگران استفاده از رتینول نباشید.



این مطلب را برای دوستانتان هم ارسال کنید :