طرز تهیه خورشت کدو حلوایی

کد مطلب 8640 1399-09-19 20:32
زمان تقریبی مطالعه 7دقیقه

فرارو/ کدو حلوایی، هدیه زیبای پاییز است که با مواد مغذی، شفابخش و سرشار از آنتی ‏اکسیدان، همواره می ‏تواند به جوان‏ سازی ما کمک کند. کدو حلوایی دارای مقدار کمی کالری است (۲۰ کالری در ۱۰۰ گرم) و مصرف آن برای کسانی که می‌خواهند وزن خود را کنترل ‏کنند، مناسب است



فرارو/ کدو حلوایی، هدیه زیبای پاییز است که با مواد مغذی، شفابخش و سرشار از آنتی ‏اکسیدان، همواره می ‏تواند به جوان‏ سازی ما کمک کند. کدو حلوایی دارای مقدار کمی کالری است (۲۰ کالری در ۱۰۰ گرم) و مصرف آن برای کسانی که می‌خواهند وزن خود را کنترل ‏کنند، مناسب است. کدو حلوایی را می‏ توان در تهیه‏ سالاد، سوپ، خورشت، انواع نان، کیک و شیرینی استفاده کرد در این بخش طرز تهیه خورشت کدو حلوایی را برای شما در نظر گرفته ایم در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با طرز تهیه خورشت خوشمزه کدو حلوایی آشنا شوید.
مواد اولیه خورشت کدو حلوایی برای ۴ نفر
گوشت مغز ران گوسفند یا گوساله ۴۰۰ گرم
پیاز نگینی خرد شده ۱ عدد
پیاز داغ ۳ قاشق غذاخوری
زردچوبه ۱ قاشق چایخوری
قرص استاک گوشت ۱ عدد
زعفران دم کرده غلیظ ۲ قاشق سوپخوری
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
کدو حلوایی ۳۰۰ گرم
آلو بخارا ۱۲ عدد
لیمو ترش ۱ عدد
کره ۲۵ گرم
فلفل سیاه به میزان لازم
نمک به میزان لازم
دارچین به میزان لازم
روغن مایع به میزان لازم
نکات مربوط به مواد اولیه
 ۱- نکات مربوط به گوشت
برای تهیه این خورشت بهتر است از گوشت گوسفندی استفاده کنید، اما این امر کاملا سلیقه‌ای است و در صورت تمایل می‌توانید از گوشت گوساله هم استفاده کنید که در این صورت هم بسیار خوشمزه می‌شود. اگر خواستید این خورشت را با گوشت گوسفندی تهیه کنید به این نکته توجه داشته باشید که گوشت گوسفندی در فرآیند پخت آب می‌شود پس کمی درشت‌تر از گوشت گوساله خرد کنید سعی کنید گوشت‌ها را یک اندازه خرد کنید تا در نهایت خورشت شما ظاهر زیباتری داشته باشد.
 اغلب وقتی صحبت از گوشت قرمز می‌شود بیشتر از مضرات آن گفته می‌شود، اما همان طور که می‌دانید گوشت قرمز حاوی میزان بالای پروتئین می‌باشد و بهترین ماده غذایی برای تقویت ماهیچه‌ها و استحکام عضلانی بدن است. همچنین دارای میزان قابل توجهی امگا ۳ می‌باشد، دارای منبع غنی از آهن است و برای پیشگیری از کم خونی بسیار موثر است. آهن از یک سو به ساخت هموگلوبین موجود در خون کمک می‌کند و از سوی دیگر رسیدن اکسیژن به قلب و مغز را سرعت می‌بخشد. گوشت قرمز منبع بسیار خوبی از ویتامین‌های گروه B. می‌باشد این گروه از ویتامین‌ها برای سوخت و ساز بهتر بدن ضروری می‌باشد. همان طور که ملاحظه نمودید گوشت قرمز ارزش غذایی بسیار بالایی دارد، اما مهم این است که به میزان مناسب مصرف شود و مصرف ۱ الی ۲ بار در هفته برای بدن بسیار مفید است.
 ۲- نکات مربوط به پیاز
خیلی از اوقات که برای خرید پیاز به بازار‌های میوه و تره‌بار می‌رویم در مغازه رنگ‌های مختلفی از پیاز‌ها را می‌بینیم بدون توجه به اینکه هر کدام از این پیاز‌ها مصارف مشخصی دارند آن‌ها را می‌خریم در واقع دم دست‌ترین پیاز را انتخاب می‌کنیم غافل از اینکه ممکن است پیاز انتخاب شده برای مصرفی که در نظر داریم مناسب نباشد.
اگر بخواهیم به طور مختصر در خصوص کاربرد انواع پیاز توضیح دهیم باید از پیاز زرد که معروف‌ترین عضو خانواده پیاز‌ها است شروع کنیم این پیاز بهترین گزینه برای پخت و پز است پیاز سفید از پیاز زرد طعم ملایم تری دارد از نظر کاربرد تقریبا مثل پیاز قرمز هست، می‌شود آن را خام خورد و یا در سالاد‌ها و دیپ‌ها از آن استفاده کرد. این پیاز برای غذا‌های مکزیکی هم بهترین گزینه است. پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد، فیبر بیشتری دارد و به خاطر رنگ زیبایش می‌توان از آن برای تزئین بشقاب غذا هم استفاده کرد علاوه بر این برای کبابی کردن، سالاد و ساندویچ‌ها هم انتخاب مناسبی است. پیاز‌های قرمز به اندازه کافی عطر و طعم به غذا نمی‌دهند بنابراین معمولا برای پخت و پز مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.
۳- نکات مربوط به پیاز داغ
پیاز داغی که در اواخر پخت به خورشت اضافه می‌کنیم علاوه بر اینکه عطر و طعم خوبی به خورشت ما می‌دهد باعث لعاب انداختن خورشت هم می‌شود، اما نکته مهم این است که این پیاز داغ باید کاملاً ریز و خشک باشد پس وقتی پیاز را خرد کردید در روغن فراوان که از قبل داغ شده است سرخ کنید.
سپس آن را روی توری قرار دهید تا روغن اضافی آن کاملاً گرفته شود اگر پیاز داغ روغنی و درشت باشد باعث می‌شود داخل خورشت مشخص باشد و همان طور که می‌دانید برای خیلی از افراد معلوم بودن پیاز در غذا خوشایند نیست بنابراین روغن پیاز را کامل بگیرید به طوری که حالت پودری پیدا کند.
۴- نکات مربوط به استاک
استاک یا آب گوشت، مرغ، ماهی یا سبزیجات از حرارت دادن استخوان‌ها به همراه سبزیجات ساقه‌ای و تعداد محدودی ادویه تهیه می‌شوند. استاک در انواع سوپ ها، سس‌ها، خورشت‌ها و البته بسیاری از غذا‌های دیگر مورد استفاده قرار گرفته و تاثیر بسیاری در طعم و مزه غذا‌ها دارد می‌توانید استاک را خودتان در منزل تهیه کنید یا اینکه به صورت آماده از سوپر مارکت‌ها خریداری کنید. به این نکته توجه داشته باشید که اگر از استاک استفاده می‌کنید نمک را در انتها به غذا اضافه کنید، چون استاک کمی شور است و غالباً وقتی از آن استفاده می‌شود نیازی به نمک نیست پس در انتها غذا را بچشید اگر لازم بود نمک اضافه کنید.  
۵- نکات مربوط به زعفران
همیشه سعی کنید از زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید، چون هر قدر زعفران را با آب بیشتری دم کنید کم رنگ‌تر می‌شود و مجبور می‌شوید برای به دست آوردن رنگ دلخواهتان از زعفران بیشتری استفاده کنید بنابراین نحوه دم کردن زعفران بسیار مهم است من زعفران را همیشه به روش خانم گل آور که در یک برنامه تلویزیونی آموزش دادند دم می‌کنم.
برای دم کردن زعفران به این روش ابتدا زعفران را بدون اضافه کردن شکر یا قند کاملاً پودر کنید بعد به ازای ۱ قاشق چایخوری زعفران ۲ قاشق سوپخوری آب جوش و ۲ تکه یخ به آن اضافه کنید افزودن یخ باعث می‌شود به زعفران شوک وارد شود و رنگ بیشتری پس دهد زعفران را در ظرف در دار در فریزر نگهداری کنید و موقع استفاده اجازه دهید در دمای محیط یخ زدایی شود پس از هر بار استفاده، مجدد زعفران باقی مانده را داخل فریزر قرار دهید. حواستان باشد زعفرانی که استفاده می‌کنید تقلبی نباشد برای اینکه بفهمید زعفران تقلبی است یا خالص زعفران را بین انگشتتان بگذارید و فشار دهید اگر روغن پس نداد یعنی خالص است زعفران‌های تقلبی معمولاً براق هستند.
۶- نکات مربوط به کدو حلوایی
برای خرید کدو حلوایی توجه داشته باشید که وزنِ آن نسبت به اندازه ‏اش سنگین باشد و هیچ اثر لهیدگی یا نرمی روی پوستش نباشد. قبل از برشِ کدو حلوایی، می ‏توان آن را بیرون از یخچال نگه داشت؛ اما بعد از برش، در کیسه نایلونی گذاشته و در یخچال نگهداری کنید. کدوحلوایی باید دور از نور آفتاب یا سرمای شدید نگهداری شود.
 
طرز تهیه خورشت کدو حلوایی
۱- ابتدا کدو را بشویید سپس پوست آن را بگیرید و به صورت مکعبی خرد کنید در مقداری کره تفت دهید و کنار بگذارید ۴ قاشق غذاخوری روغن مایع + پیاز نگینی خرد شده + گوشت + زردچوبه + فلفل سیاه را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی حرارت تفت دهید در این مدت بالای سر غذا بمانید و مدام آن را زیر و رو کنید تا هم ادویه‌ها و پیاز حسابی به خرد گوشت بروند و هم اینکه گوشت سرخ شود. بعد ۲ قاشق غذاخوری رب اضافه کنید حدود ۱ دقیقه تفت دهید سپس ۴ تا ۵ پیمانه آب جوش و قرص استاک را اضافه کنید در ظرف را بگذارید اجازه دهید گوشت با حرارت ملایم بپزد. اگر در اواسط پخت احساس کردید آب خورشت کم است فقط می‌توانید آب در حال جوش اضافه کنید.

۲- بعد از اینکه گوشت پخت حدود ۳۰ دقیقه آخر آلو‌ها را که از قبل خیس کرده اید + کدو + آبلیمو + پیاز داغ + زعفران + دارچین + نمک را اضافه کنید و اجازه دهید خورشت ریز جوش بزند در این مرحله لازم نیست زیاد خورشت را هم بزنید فقط گاهی به صورت رفت و برگشتی هم بزنید که خورشت ته نگیرد اگر چاشنی‌ها را زود اضافه کنید باعث می‌شود گوشت نپزد.



این مطلب را برای دوستانتان هم ارسال کنید :