کاهش اشتها با مصرف یک ماده‌ غذایی در وعده صبحانه

کد مطلب 9916 1399-09-30 11:01
زمان تقریبی مطالعه 3دقیقه

بهداشت نیوز/مطالعات نشان می‌دهد مصرف غذا‌های حاوی فیبر مانند بلغور جو دوسر در وعده صبحانه می‌تواند باعث کاهش وزن، کاهش کلسترول خون و سطح گلوکز شود.
مهمترین وعده غذایی روز، اغلب مورد غفلت قرار میگیرد



بهداشت نیوز/مطالعات نشان می‌دهد مصرف غذا‌های حاوی فیبر مانند بلغور جو دوسر در وعده صبحانه می‌تواند باعث کاهش وزن، کاهش کلسترول خون و سطح گلوکز شود.
مهمترین وعده غذایی روز، اغلب مورد غفلت قرار میگیرد. فقط در ایالات متحده، حدود ۳۱ میلیون نفر هر روز صبحانه را حذف می‌کنند و می‌گویند که وقت کافی برای خوردن یک وعده غذایی مناسب را ندارند. با این حال، کارشناسان نسبت به صرف صبحانه هشدار می‌دهند.

مطالعه‌ای که اخیراً در ژورنال کالج قلب و عروق آمریکا منتشر شد، نشان داد که کنار گذاشتن صبحانه با تصلب شرایین ارتباط نزدیک دارد. کنار گذاشتن صبحانه همچنین با افزایش خطر حمله قلبی و انسداد شریان قلب همراه است. علاوه بر این، کنار گذاشتن صبحانه می‌تواند باعث گرسنگی شما در اواخر روز و در نتیجه منجر به پرخوری شود.

اگر این روند ادامه یابد، فرد در معرض خطر چاقی و عوارض ناشی از آن قرار می‌گیرد؛ برای مثال، افراد دارای اضافه وزن در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، سکته مغزی و فشار خون بالا هستند. در موارد شدید، چاقی می‌تواند منجر به دیابت نوع ۲ شود. کارشناسان خوردن صبحانه سنگین را برای مهار گرسنگی در اواخر روز توصیه می‌کنند.

بر اساس مطالعه اخیر منتشر شده در سالنامه تغذیه و متابولیسم، اگر می‌خواهید صبحانه یک وعده کامل غذایی میل کنید، می‌توانید بلغور جو دوسر بخورید. در این مطالعه، محققان مرکز تحقیقات چاقی تغذیه‌ای نیویورک بررسی کردند که چگونه انواع مختلف صبحانه بر اشتهای فرد در بقیه روز تأثیر می‌گذارد. شرکت کنندگانی که بلغورجو دوسر خورده بودند، احساس سیری بیشتری نسبت به شرکت کننده‌هایی که برگه ذرت (برشتوک) مصرف کردند، داشتند.

کلید کنترل اشتها

محققان ۳۶ شرکت کننده که از نظر وزن به دو گروه تقسیم شده بودند را بررسی کردند. در طول هفت روز، به شرکت کنندگان به عنوان صبحانه بلغور جو دوسر یا برگه ذرت داده شد. هر دو ماده غذایی حاوی مقدار یکسانی کالری در حدود ۳۵۱ کالری در هر وعده بودند. بعد از سه ساعت، هر شرکت کننده مجبور شد یک وعده ناهار مایع مصرف کند تا محققان بتوانند اشتهای آنان را بسنجند. اکثر شرکت کنندگان قبل از اینکه احساس سیری کنند حداقل ۱۰ اونس وعده مایع مصرف کردند.

در پایان آزمایش، محققان دریافتند که همه شرکت کنندگان پس از مصرف بلغور جو دوسر، فقط کمی از وعده ناهار مایع را می‌خورند. آن‌ها همچنین کشف کردند که شرکت کنندگان دارای اضافه وزن پس از مصرف جو دوسر، به طور قابل توجهی وعده غذایی ناهار کمتری را نسبت به افراد با وزن طبیعی می‌خورند؛ در نتیجه دریافتند که بلغور جو دوسر بیش از برگه ذرت، احساس سیری ایجاد می‌کند. محققان دلیل این امر را فیبر می‌دانند.

فیبرها، بخشی از غذا‌های گیاهی هستند که بدن شما نمی‌تواند به راحتی هضم کند. در عوض، این فیبر‌ها قبل از اینکه توسط بدن دفع شوند، از سیستم گوارش شما سالم عبور می‌کنند. به طور خاص، فیبر موجود در بلغور جو دوسر، فیبر محلول یا فیبر محلول در آب است. وقتی این اتفاق می‌افتد، ماده‌ای ژله مانند و حجیم ایجاد می‌کند که می‌تواند مدتی در معده باقی بماند و در نتیجه احساس سیری را ایجاد کند. فیبر محلول به کاهش کلسترول خون و سطح گلوکز کمک می‌کند. علاوه بر این، فیبر به حفظ حرکت روده کمک می‌کند، که می‌تواند باعث کاهش وزن شود.

بنابراین اگر می‌خواهید اشتهای خود را مهار کنید، سعی کنید با خوردن آووکادو، موز، کلم بروکلی، سیب، هویج و عدس، فیبر بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید. علاوه بر این برای صبحانه غذا‌های غنی از فیبر مانند بلغور جو دوسر، گیاه کینوا و غلات سبوس دار مصرف کنید.



این مطلب را برای دوستانتان هم ارسال کنید :