روش هایی برای درمان نفخ

کد مطلب 9931 1399-09-30 15:49
زمان تقریبی مطالعه 8دقیقه

مجله پزشکی دکتر سلام/ گرچه ممکن است خارج شدن باد معده برای برخی افراد خجالت آور به نظر برسد، اما این یک قسمت طبیعی از چرخه هضم بدن به شمار می آید. همه این کار را انجام می دهند و نشانه آن است که دستگاه گوارش فرد همانطور که باید کار می کند



مجله پزشکی دکتر سلام/ گرچه ممکن است خارج شدن باد معده برای برخی افراد خجالت آور به نظر برسد، اما این یک قسمت طبیعی از چرخه هضم بدن به شمار می آید. همه این کار را انجام می دهند و نشانه آن است که دستگاه گوارش فرد همانطور که باید کار می کند. در واقع ضروری است که گاز تولید شده توسط بدن آزاد شود اگر این گونه نباشد باد معده ایجاد شده در بدن می تواند بسیار ناخوشایند و آزار دهنده شود.
افراد می توانند روزانه بین 5 تا 15 بار باد شکم خود را خارج کنند این تعداد ممکن است زیاد به نظر برسد، اما کاملا طبیعی است اغلب بادهای معده بی بو و بی سر و صدا هستند. برای افرادی که احساس می کنند بیش از حد گاز معده دارند چندین مرحله برای کاهش نفخ شکم وجود دارد، به گزارش مدیکال نیوز تودی در اینجا روش های درمانی را مورد بررسی قرار می دهیم.


راه های جلوگیری از تولید نفخ

معمولا در مورد باد معده جای نگرانی وجود ندارد در حالی که برخی از افراد این کار را بیشتر از دیگران انجام می دهند باید گفت بخشی از عملکرد منظم بدن است. با این حال، اگر شخصی احساس کند که باد معده اش تغییر کرده است یا باعث ایجاد احساس خجالت و ناراحتی اش می شود مواردی وجود دارد که می توان با رعایت آنها مقدار باد معده را کاهش داد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.

 
وعده ها و میان وعده ها را به آرامی و با دقت بجوید
بیشتر گاز تولید شده توسط بدن به دلیل هوای بلعیده شده تشکیل می شود فرد نمی تواند به طور کامل از بلع هوا خودداری کند، اما برخی از عادت ها باعث ورود هوای اضافی به بدن می شود سریع غذا خوردن یکی از آنهاست. آرام و با دهان بسته خوردن میزان هوایی که فرد در وعده های غذایی می بلعد را کاهش می دهد باید سعی کنید برای غذا خوردن وقت کافی صرف کنید.
جویدن آدامس را ترک کنید
بسیاری از افراد برای تازه نگه داشتن نفس و جلوگیری از خوردن تنقلات آدامس می جوند. با این حال، افرادی که این کار را می کنند ممکن است گاز بیشتری نسبت به دیگران در بدنشان تولید شود زیرا جویدن آدامس به معنای بلع مداوم هوا است که باعث جمع شدن هوا در بدن و تولید باد معده می شود.

آلرژی به مواد غذایی خاص
افراد مختلف ممکن است به غذاهای مختلف حساس باشند و نسبت به آنها آلرژی داشته باشند که در بدن واکنشی ایجاد کند. این ها می توانند منجر به تولید گاز و سایر علائم ناخوشایند مانند نفخ، حالت تهوع و اسهال شوند. فردی که بیش از حد گاز دارد ممکن است متوجه شود یک رژیم دفع کننده می تواند به وی کمک کند. برای این کار می تواند با شناسایی غذاها و مواد غذایی که باد بیشتری تولید می کنند با محدود کردن یا حذف آنها در برنامه غذایی این مشکل را مرتفع کرد.
از پوشیدن لباس های تنگ و چسبان خودداری کنید
لباس گشاد به شما اطمینان می دهد در صورت نفخ شکم تا حد ممکن راحت باشید. پوشیدن لباس هایی که خیلی تنگ نباشند در صورت بروز گاز نیز کمک می کند باد معده آزادانه از بدن خارج شود.
از مصرف غذاهای تولید کننده گاز خودداری کرده یا آنها را کاهش دهید
برخی از غذاها به تولید و افزایش گاز معده معروف هستند کربوهیدرات هایی که حاوی فروکتوز، لاکتوز، فیبر نامحلول و نشاسته هستند در روده بزرگ تخمیر می شوند و هنگام تخمیرشان گاز آزاد می شود. البته قطع کامل این غذاها توصیه نمی شود زیرا غذاهای اساسی و متعادلی برای بدن هستند.
میوه و سبزیجات اغلب می توانند باعث ایجاد گاز شوند، اما خوردن چندین واحد میوه و سبزی در روز مهمتر از از بین بردن گاز است. با این حال، کاهش مقدار این غذاهای تولید کننده گاز می تواند به حداقل میزان نفخ شکم فرد کمک کند.

غذاهایی که کمتر می توانید مصرف کنید عبارتند از:

لوبیا، سبزیجات برگ سبز مانند کلم، جوانه بروکسل، کلم بروکلی و مارچوبه این سبزیجات حاوی قندهای پیچیده ای هستند که تجزیه آنها برای بدن دشوار است.
نوشابه، آب میوه و سایر میوه ها و همچنین پیاز، گلابی و کنگر فرنگی همه این غذاها حاوی فروکتوز، ماده سازنده گاز هستند.
لبنیات به عنوان غذاهای لبنی و نوشیدنی حاوی لاکتوز است که می تواند باعث تجمع گاز شود.
میوه ها، سبوس جو دوسر، نخود فرنگی و لوبیا این غذاها همه حاوی فیبر نامحلول هستند.
غذاهای نشاسته ای مانند سیب زمینی، ماکارونی، ذرت و محصولات حاوی گندم.
ترک سیگار
افرادی که سیگار می کشند بیشتر از افرادی که سیگار نمی کشند هوا را می بلعند. هرچه فرد دفعات بیشتری سیگار بکشد هوای بیشتری می بلعد. افرادی که از سیگار الکترونیکی استفاده می کنند نیز نسبت به افرادی که این کار را انجام نمی دهند هوای بیشتری را می بلعند، بنابراین عدم استفاده از سیگار الکترونیکی نیز می تواند در تولید کاهش باد معده کمک کند.
بیشتر ورزش کنید
ورزش منظم باعث می شود سیستم هضم در وضعیت خوبی قرار داشته باشد. یک پیاده روی آرام بعد از وعده های غذایی زیاد می تواند به عملکرد دستگاه گوارش کمک کرده و غذا را به آرامی حرکت دهد.
 
مایعات فراوان بنوشید
مرطوب نگهداشتن بدن باعث می شود مواد زائد به راحتی از سیستم گوارش خارج شوند که این امر کمک می کند تا مدفوع نرم شود، بنابراین نوشیدن مایعات کافی در طول روز ضروری است، همچنین کمبود مایعات ممکن است باعث یبوست شود که می تواند منجر به تولید باد بدبو هم شود. افراد باید سعی کنند همراه با هر وعده غذایی یک لیوان آب بنوشند تا به بدن کمک کند تا غذاها به راحتی هضم شود.
از مصرف نوشیدنی های گازدار خودداری کنید
نوشیدنی های گازدار حاوی حباب های هوا هستند و فردی که به مقدار زیاد نوشیدنی های گازدار می نوشد ممکن است بیش از سایرین آروغ بزند و باد معده تولید کند. وقتی فردی این نوع نوشیدنی ها را از رژیم غذایی خود کم یا حذف کند ممکن است به کاهش میزان تولید گاز معده کمک کند.
پروبیوتیک مصرف کنید
پروبیوتیک ها مکمل هایی هستند که حاوی باکتری های سالم موجود در دستگاه گوارش فرد هستند. این باکتری های خوب به تجزیه غذا کمک می کنند و حتی می توانند گاز هیدروژن تولید شده در حین هضم را نیز تجزیه کنند. گاهی اوقات پروبیوتیک ها ممکن است باعث افزایش تولید گاز و نفخ شوند معمولا کوتاه مدت است و وقتی بدن به باکتری های جدید عادت کند احتمالا کمتر خواهد شد.
مکمل های آنزیمی را امتحان کنید
تحقیقات نشان می دهد مکمل های آنزیمی می توانند به تجزیه پروتئین ها و کربوهیدرات های پیچیده کمک کنند این بدان معنی است که آنها می توانند به بسیاری از بیماری های گوارشی و علائم آنها کمک کنند.
در صورت تجزیه کربوهیدرات های پیچیده در روده کوچک فرد گاز کمتری تولید می کند. با این حال، اگر آنها در روده کوچک تجزیه نشوند و به سمت روده بزرگ حرکت نکنند این باکتری ها تولید کننده گاز هستند که برای تجزیه آنها کار می کنند این بدان معنی است که گاز بیشتری تولید می شود که باید آزاد شود.
مکمل های آنزیمی لاکتاز ممکن است به افرادی که گاز اضافی آنها ناشی از عدم تحمل لاکتوز است کمک کند. لاکتاز آنزیمی است که به افراد در هضم فرآورده های لبنی کمک می کند، بنابراین می تواند پس از خوردن وعده های غذایی حاوی لبنیات نسبت به دیگران گاز معده تولید کند.
بیشتربخوانیم:تهدید به بیماری های خطرناک با نفخ شکم

مقابله با یبوست
یبوست می تواند یکی از دلایل تولید گاز معده باشد اگر مدفوع برای مدت زمان طولانی در روده بزرگ باقی بماند تخمیر آن در داخل بدن ادامه خواهد یافت که گاز اضافی تولید می کند که بوی بدی می دهد.
درمان یبوست متفاوت است با این حال، نوشیدن مقدار زیادی آب و افزایش مصرف فیبر می تواند به کاهش خطر وقوع آن کمک کند. برخی از داروها و نرم کننده های مدفوع که به صورت آنلاین در دسترس هستند نیز می توانند کمک کنند.


نکات کلی درباره رفع نفخ معده
کارهایی که باید انجام داد
کم غذا بخورید و از وعده های غذایی بزرگ خودداری کنید
برای جویدن غذا وقت بگذارید و مایعات را جرعه جرعه بنوشید
با انجام ورزش منظم به بهبود هضم کمک کنید
رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید
چای نعناع بنوشید که تصور می شود با کمک به هضم غذا معده را تخلیه می کند
کارهایی که نباید انجام دهید
سیگار کشیدن
آدامس جویدن یا مصرف شیرینی های سخت
هر نوع غذای محرک که هضم آن سخت است یا غذای معروف به تولید باد را مصرف نکنید
اگر شخصی از باد زیاد یا بادهایی که بوی بد می دهد خجالت می کشد می تواند با یک پزشک مشورت کند چراکه با تجویز داروی خاص می توان این مشکل را مرتفع کرد.
فردی که باد بدبو دارد می تواند لباس زیر و پد های مخصوص بو را نیز امتحان کند.


علل بروز نفخ معده
بسیاری از گازها در بدن به دلیل بلع هوا در طول روز ایجاد می شود بلعیدن هوا چیزی نیست که فرد بتواند کاملا از آن اجتناب کند.
برخی از گازها در اثر کار روده برای تجزیه غذاهایی که فرد می خورد، ایجاد می شوند.
بادهای معده ترکیبی از گازهای عمدتا بدون بو مانند دی اکسید کربن، اکسیژن، هیدروژن، نیتروژن و گاهی اوقات متان است.
باد زیاد یا بدبو گاهی می تواند نشانه ای از یک مشکل باشد اگر شخصی در مورد نفخ شکم خود نگران است باید به پزشک مراجعه کند.
باد معده می تواند نشانه ای از شرایطی باشد که ممکن است به درمان پزشکی نیاز داشته باشد، مانند:
یبوست
سندرم روده تحریک پذیر
سوءهاضمه
بیماری سلیاک
عدم تحمل غذایی یا آلرژی
همچنین برخی از داروها می توانند باعث تولید باد بیش از حد یا بدبو شوند همیشه لازم است قبل از قطع یا تغییر دارو با پزشک مشورت کنید.


چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟
تولید گاز معده معمولا جای نگرانی ندارد و انجام چند تغییر در سبک زندگی اغلب می تواند به بهبود علائم کمک کند. با این حال، در برخی موارد باد معده می تواند نشانه یک مشکل جدی باشد که فرد باید به پزشک مراجعه کند اگر باد معده را با یکی از علائم زیر تجربه می کنید سریعا به پزشک مراجعه کنید:
معده درد
حالت تهوع یا استفراغ
اسهال
کاهش وزن غیر منتظره
خون در مدفوع
موارد مداوم یبوست یا اسهال
دمای بالا یا احساس گرما و لرز
اگر نفخ شکم زندگی فرد را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و تغییرات رژیم غذایی و سبک زندگی و داروهای بدون نسخه هم موثر نیستند برای مشاوره بیشتر باید به پزشک مراجعه کرد.



این مطلب را برای دوستانتان هم ارسال کنید :