1403\02\18 17:43:09


جادوی جن‌های خانگی در دنیای «هری پاتر» چگونه کار می‌کند؟

در دنیای «هری پاتر»، گونه‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام جادوی مخصوص خود را دارند

در دنیای «هری پاتر»، گونه‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام جادوی مخصوص خود را دارند.

جادوگران نقطه تمرکز مجموعه هستند، اما در داستان با نژادهای دیگری مانند جن‌ها و سنتورها نیز مواجه می‌شویم، موجوداتی با توانایی انجام نوع خاصی از جادو که جادوگران انسانی فاقد آن هستند. به یکی از این گروه‌ها هرگز آنطور که باید توجه نشده است که با توجه به اقدامات خارق‌العاده‌ی این گروه در موقعیت‌های بحرانی داستان، واقعا ناراحت کننده است. این گروه جن‌های خانگی هستند، گونه‌ای که با وجود این‌که اکثر اعضایش تحت کنترل جادوگران هستند اما جادوی آن‌ها گاهی می‌تواند حتی از قدرتمندترین جادوگران دنیای «هری پاتر» هم فراتر برود.

جن‌های خانگی اغلب به دلایل مختلفی دست کم گرفته می‌شوند، اما در کتاب‌ها و فیلم‌ها نشان داده‌ شد که وقتی به آن‌ها فرصت داده شود، جادویشان چقدر قدرتمند است.

سوالی که باید پاسخ داده شود این است که جادوی این جن‌ها چگونه کار می‌کند؟ جن‌های خانگی چطور می‌توانند چنین کارهای شگفت‌انگیزی انجام دهند؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال‌ها لازم است استعدادهای آن‌ها را بررسی و قوانین حاکم بر جادوی آن‌ها را درک کنیم. هر چه که باشد، مسلم است که جن‌های خانگی بسیار قوی‌تر از آن چیزی هستند که به نظر می‌رسد.

  • ۱۰ حقیقت تلخ مجموعه‌ی «هری پاتر» که معمولا نادیده گرفته می‌شوند

قدرت و محدودیت‌های جادوی جن‌های خانگی

 دابی

اولین چیزی که باید بدانیم این است که علیرغم ظاهر نه چندان زیبا و شرایط سختی که ممکن است جن‌های خانگی در آن زندگی کنند، جادوی قدرتمندی دارند. این گونه در تاریخ به این شناخته شده‌اند که پا به پای جادوگران با قدرت‌های متفاوت ایستادگی کرده‌اند و توانایی انجام شاهکارهای جادویی را داشته‌اند که حتی برای بااستعدادترین جادوگران انسانی هم غیرممکن بود.

تنها چیزی که آنها را عقب نگه داشته است، بندگی و وفاداری آنهاست.

جن‌های خانگی دنبای «هری پاتر» خدمتکار جادوگران هستند و اغلب در خانه‌های اصیل‌ترین و ثروتمندترین خانواده‌های جادوگر خدمت می‌کنند، البته نه با دریافت دستمزد. این موجودات تمام زندگی خود را بدون دستمزد و بدون انتظار جبران صرف خدمت به جادوگران می‌کنند. طبیعت آنها چنین است که وفادار باشند، حتی اگر اربابی که به آن خدمت می‌کنند از آن‌ها سوء استفاده کند.

این مورد برای بسیاری از جن‌های خانگی پیش می‌آید، زیرا آنها هیچ توانایی برای دفاع از خود در برابر انسان‌ها ندارند. همان قوانینی که آن‌ها را به وفاداری بی‌قید و شرط مقید می‌کند آنها را از دفاع از خود در برابر سوء استفاده اربابانشان باز می‌دارد. البته همه جن‌های خانگی توسط اربابان مورد آزار و اذیت قرار نمی‌گیرند، اما بر اساس شواهد با اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها به خوبی رفتار نمی‌شود.

برخی از جن‌های خانگی آنقدر به خانواده‌هایی که برای آن‌ها کار می‌کنند ارادت دارند که بی‌رحمانه بودن رفتارشان را نادیده می‌گیرند و به بندگی آن‌ها ادامه می دهند، ‌حتی با وجود این که اگر بخواهند می‌توانند به راحتی از پس آن‌ها بر بیایند.

قوانین دنیای جادوگری آن‌ها برای اجرای جادو به شدت محدود کرده است و این گونه تنها زمانی می‌توانند از جادوی خود ا ستفاده کنند که اربابشان به آنها دستور دهد. در موارد نادر، یک جن خانگی می‌تواند از جادوی خود بدون فرمان اربابش استفاده کند، اما تنها درصورتی که بتواند روزنه‌ای برای دور زدن دستورات داده شده پیدا کند و کسانی هم که شاهد جادو او بودند آنقدر راز دار باشند که جن‌ از تنبیه در امان بماند. حتی در این صورت هم جن‌های خانگی موظفند به دلیل استفاده کردن از جادوی خود با هدفی که به نفع اربابانشان نبوده، به خود آسیب برسانند.

نقاط درخشان جن‌های خانگی در داستان هری پاتر

جن‌های خانگی

جالب است بدانید برخی از چشمگیرترین اتفاقات جادویی مجموعه «هری پاتر» نه به دست انسان‌ها، بلکه با جادوی جن‌های خانگی رقم خورده است.

متداول‌ترین کاری که جادوی جن‌ها برخلاف جادوی انسان‌ها قادر به انجام آن است، توانایی ناپدید شدن و ظاهر شدن هر کجا که بخواهند،‌ حتی مکان‌های به شدت مخافظت شده، است. همان‌طور که در مجموعه نشان داده شد جن‌های خانگی مانند دابی و کریچر می‌توانستند مرتبا در داخل و خارج هاگوارتز ظاهر شوند، قلعه‌ای با اقدامات امنیتی جادویی بسیار مختلف که هیچ انسان جادوگری نمی‌توانست مستقیماً در محوطه آن ظاهر شود.

علاوه بر این، جن‌های خانگی نشان داده‌اند که حتی می‌توانند از پس عبور کردن از تاریک‌ترین جادوهایی که توسط انسان‌ها برای محافظت انجام می‌شود هم بربیایند. هنگامی که لرد ولدمورت، بزرگترین جادوگر تاریک تاریخ ، نیاز داشت تدابیر امنیتی که برای یکی از جان‌پیج‌هایش گذاشته بود را آزمایش کند، از کریچر استفاده کرد بعد از انجام شدن جادویش او را رها کرد تا بمیرد.

چیزی که ولدمورت نمی‌دانست این بود که طبق قوانین مردم کریچر، او باید از دستور اربابش شامل بازگشت به خانه پس از اتمام کار، اطاعت می‌کرد. در نتیجه کریچر از مکانی که توسط قدرتمندین جادوی یکی از بزرگترین جادوگران تاریخ محافظت شده بود، غیب شد. حتی دامبلدور در دوران اوج خود هم نمی‌توانست این کار را انجام دهد، اما ظاهرا برای کریچر هیچ زحمتی نداشت.

  • ۱۵ جادوگر باهوش دنیای «هری پاتر»؛ از سیریوس بلک تا آلبوس دامبلدور

جدای از این جن‌های خانگی چنان جادوهای قدرتمندی اجرا می‌کردند که حتی یک جادوگر مسلح چوبدستی هم نمی‌توانست از آن رها شود، مگر وقتی که جن بیهوش بود.

جن‌های خانگی حتی می‌توانند با جادوگران در شرایط مساوی دوئل کنند و شاید حتی بهتر از آن‌ها باشند. دابی نه تنها با یک حمله لوسیوس مالفوی را به عقب پرتاب کرد، بلکه نارسیسا مالفوی را نیز تنها با بشکن خلع سلاح کرد. وقتی یک جن خانگی برای دفاع از خود یا کسانی که به آنها اهمیت می‌دهد تحت فشار قرار بگیرد، حریف بسیار خطرناکی خواهد بود.

حتی حدس و گمان‌هایی وجود دارد که اگر به یک جن خانگی چوبدستی داده شود و دانش لازم برای استفاده از آن به آن‌ها آموزش داده شود، می‌توانند قدرتمندتر هم بشوند.

قوانین جادوی جنهای خانگی در دنیای هری پاتر

جن‌های خانگی هری پاتر

با وجود این که جن‌های خانگی دنیای «هری پاتر» می‌توانند همه این کارهای باورنکردنی را انجام دهند، باز هم به بندگی مقید هستند. علاوه بر این، آنها بر این باورند که بالاترین افتخار خدمت به اربابان است، چشم خود را بر آزاری که بسیاری از هم نوعانشان متحمل می‌شوند می‌بندد و استفاده از هرگونه جادویی که به نفع اربابان انسانی آنها نیست، ناپسند می‌دانند. در مجموعه «هری پاتر» هرگز توضیح داده نشد که چگونه جن‌های خانگی به این موجودات مطیع تبدیل شدند، اما مشخص شده است که اگر آنها از ناعادلانه بودن سرنوشت خود در زندگی آگاه شوند و آزاد شوند، در واقع می‌توانند تهدید مهمی برای جادوگران انسانی شوند.

.

به نظر می رسد جادوی این موجودات کاملا متفاوت از جادوگران عمل می‌کند و قادر به انجام جادوهایی هستند که قدرتمندترین انسان را متوقف و گیج می‌کند. با وجود قوانینی که آنها را مقید می‌کند تقریباً غیرممکن است که یک جن خانگی بتواند برای خودش جادو کند مگر اینکه آزاد باشد و حتی در این صورت هم ترس انجام این کار برای آن‌ها وجود دارد. یک عمر مطیع و بی‌دفاع بودن باعث شده جسارت این کار را نداشته باشند.

با این حال، اقدامات جن های آزاد نشان داده است که یک جن خانگی چقدر می‌تواند قدرتمند و مفید باشد.

دابی یکی از بهترین یاران هری پاتر در طول زندگی‌اش بوده است. اقدامات او برای هری محافظت‌کننده و حمایت‌کننده بوده و در موارد متعدد جان او را نجات داده است. می‌توان تصور کرد که اگر جن‌های خانگی دنیای جادوگران همگی مانند دابی از بندگی رها شوند، چه اتفاقی می‌افتد: آنها متوجه می‌شدند که قدرت این را دارند که ارباب خودشان باشند و انتخاب خودشان گاهی مهم‌تر از احترام به سوگند وفاداری است.

. افسوس که جن‌های خانه به شکلی که اکنون هستند، هنوز از دریافت حقوقی که سزاوار آن هستند، فاصله دارند، حتی اگر جزو قدرتمندترین موجودات جادویی در جهان «هری پاتر» باشند.

منبع: CBR

/*/ . .


بازنشر از : digimag